Jak wzmocnić swoje zęby?

przez Konrad Żmuda
2 odsłon
kobieta myje zęby

Jabłka, marchewki i kalarepa są zdrowe dla zębów, natomiast buraki i szpinak – już niekoniecznie. Czarna herbata powoduje osad, natomiast zielona – wręcz przeciwnie! Poznaj zasady tworzenia jadłospisu na zdrowe zęby. Wbrew pozorom nie tylko wapń przyczynia się do wzmocnienia kości.

Komponując codzienną dietę bierzemy pod uwagę przede wszystkim swoje samopoczucie i zachowanie atrakcyjnej sylwetki. Tymczasem to, co jemy, ma ogromny wpływ na zdrowie naszych zębów. Nie tylko higiena i regularne wizyty u dentysty, ale też nasz jadłospis należy do ważnych punktów dbałości o zęby.

Jakie warzywa są zdrowe dla zębów?

Najważniejszym pierwiastkiem mającym wpływ na zdrowie zębów jest wapń. Jednak samo picie mleka i zjadanie przetworów mlecznych nie wystarczy. Aby wapń wniknął do kości i wzmocnił zęby, potrzebuje fluoru i witaminy D. Warzywa zawierają wiele cennych witamin, które zwiększają wchłanianie wapnia z pożywienia.

W diecie skomponowanej dla zdrowych zębów nie może zabraknąć warzyw, najlepiej twardych i surowych – marchwi, kalarepy, selera czy rzodkiewki. Nie tylko dostarczają one organizmowi cennych składników, ale też masują dziąsła w trakcie gryzienia, a nawet pomagają usunąć z zębów osad i płytkę nazębną.

Jakie owoce są zdrowe dla zębów?

Owoce zawierają mnóstwo witaminy C i minerałów działających wzmacniająco na zęby. Choć mają wysoką zawartość cukru, nie powinniśmy od razu myć zębów po ich zjedzeniu – odczekajmy około 30 minut, by uniknąć demineralizacji szkliwa. Ze wszystkich owoców najlepsze dla zębów są nasze swojskie jabłka. Zawierają dużo witaminy C i innych witamin, a przy tym mają w sobie mniej kwasów niż np. cytrusy. Twarde owoce masują dziąsła. Nie przyklejają się do płytki nazębnej jak banany. Nie mają też małych pestek jak truskawki czy winogrona, które mogłyby utknąć w przestrzeniach międzyzębowych.

jabłka

Jedz sery i jogurty – one pomagają Twoim zębom

Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na wapń wynosi około 1200 mg. Gdy go brakuje, organizm sięga po rezerwy zgromadzone w kościach, w tym także w zębach. Niedobór wapnia w diecie to słabsze zęby i kości. Właśnie dlatego nie może w niej zabraknąć przetworów mlecznych. Jedna szklanka mleka pokrywa aż 24% dziennego zapotrzebowania na wapń. Najwięcej tego cennego pierwiastka znajdziesz w mleku kozim oraz żółtym serze. Do codziennej diety warto wprowadzić też jogurty naturalne, twarogi, kefiry itp.

Oprócz przetworów mlecznych, wysoką zawartością wapnia wyróżniają się też ryby. Najlepsze są tłuste ryby morskie, ze względu na bogactwo fosforu, kwasów Omega-3 oraz witaminy D. Składniki te blokują wytwarzanie w organizmie hormonu hamującego wchłanianie wapnia. Z ryb morskich najlepsze dla zębów są te jedzone w całości – sardynki, szprotki i inne ryby w puszkach. Najwięcej wapnia znajduje się bowiem w ościach ryb, których zasadniczo nie zjadamy podczas posiłku, ale już w formie przekąski, w sałatce czy na kanapce – jak najbardziej. 

Zielona herbata działa antybakteryjnie

Herbata jako taka nie służy zdrowiu zębów. Czarna herbata tworzy na zębach osad i sprzyja tworzeniu się płytki nazębnej. Zupełnie inaczej jest z herbatą zieloną, która hamuje ten proces. Ponadto zawiera bowiem aż 0,2 mg fluoru i cenne polifenole, które zapobiegają namnażaniu się bakterii w jamie ustnej.

Oprócz zielonej herbaty, warto wprowadzić w swojej codziennej diecie nieco egzotycznych produktów, takich jak algi, w tym ich brązowa odmiana – hijiki. Zawierają one nawet 10 razy więcej wapnia niż mleko! Do tego obfitują w fosfor oraz fluor, które zwiększają wchłanianie wapnia z pożywienia.

Co niszczy zęby?

Niestety, mnóstwo pokarmów i napojów będących składnikami naszej codziennej diety działa na zęby niekorzystnie. To przede wszystkim produkty z dużą zawartością soli – fast-foody, chipsy i generalnie żywność wysokoprzetworzona. Łyżeczka soli dodana do potrawy to maksymalna dzienna ilość, jaka pozwoli zachować zdrowie zębów. Sól przyspiesza wydalanie wapnia z organizmu. Wrogiem zdrowych zębów jest też cukier – doskonała pożywka dla bakterii. Pamiętajmy, że znajduje się on nie tylko w słodyczach, ale też w miodzie, owocach, słodzonych jogurtach itp.

Warto też ograniczyć produkty bogate w szczawiany – buraki, szczaw, szpinak czy rabarbar. Wprawdzie są one bardzo zdrowe, jednak w zbyt dużych ilościach utrudniają przyswajanie wapnia z pożywienia. Nienajlepiej działa też chleb razowy, ze względu na wysoką zawartość fitynianów. Jeśli dbasz o zęby, unikaj też wszelkiego rodzaju używek. Wspomniana czarna herbata, kawa i papierosy tworzą osad i sprzyjają odkładaniu się kamienia nazębnego. Bardzo źle na zdrowie zębów wpływa też cola – nie tylko osłabia i odbarwia kości, ale też zawiera mnóstwo szkodliwego cukru.

Higiena i profilaktyka

Zdrowa dieta to oczywiście nie wszystko. Zęby trzeba myć minimum 2 razy dziennie. Ważniejszy niż jakość pasty jest rodzaj szczoteczki i umiejętne szczotkowanie. Aby dokładnie oczyścić szkliwo i przestrzenie międzyzębowe, należy myć zęby minimum 2 minuty, a także użyć nici dentystycznej. Regularnie też odwiedzajmy gabinet dentystyczny. Wczesna reakcja na rozwijającą się próchnicę zapobiegnie chorobom zębów. Ważne jest też usuwanie kamienia przez stomatologa, a w razie potrzeby – wybielanie szkliwa.

Powiązane artykuły